صوتى مش هوطيه؟رخامه

Monday, September 11, 2006

ليلى العامله


فى البدايه احب اقول ان كلنا ليلى ليست ثورة على الرجل ولا نداء للخروج عن الشرع . بل هى فضفضه تخرج بها ليلى ما يؤرقها لربما يشعر بها ادم . المراة والرجل هما اساس المجتمع ولكل منها دورة فى الحياة . انا عن نفسى اعترف ان المراة فى بلدنا ليست مقهورة ولكن هناك بعض الاشياء التى كما قلت تريد ان تفضفض بها لكى يعرف ادم والمجتمع ما يزعجها. فلنستمع لفضفضتها ومن لايريد فليسد اذنه.
واليكم بعض ما يزعج ليلى

ليلى العامله

بالاضافه للضغوط التى تتعرض لها حواء العامله من تعب العمل وبهدله المواصلات .
المفروض انها ترجع من العمل علشان تعمل فى البيت وطبعا ترعى الاولاد بدون معاونه من زوجها . فتخيلوا الزوج دة لو ساعدها مساعدة بسيطه ايه الى هتشعر بيه حوا هتشعر بالحب والحنان الى هيجعلها تتحمل كل هذا التعب . فلو طلبت دة تبقى ثارت على العرف والتقاليد وهل بذلك تكون خرجت عن نطاق الشريعه ؟ والرد لا طبعا فالرسول صلى الله عليه وسلم كان يساعد اهل بيته . فهل سى ادم احسن من الرسول صلى الله عليه وسلم.
وهل خروج المراة لتحسين دخل اسرتها ولمساعده زوجها على تحمل اعباء الحياة غلطه منها . ماهى ممكن تقعد فى البيت وتقول هو ملزوم بكل شىء ولكن خروجها وتحمل الاعباء والضغوط يجب ان يشعر الرجل بالمسئوليه فى انه لزم يعاونها فى البيت . مش هقول يمسح ولا يغسل علشان الرجاله ما يزعلوش بس ممكن يساعد فى حاجات تانيه بسيطه تحافظ على برستيج حضرته.
وفى نقطه كمان هى ان الرجاله بيرموا اعباء الاولاد وتربيتهم على المراة ودليل على كدة بعض الالفاظ مثل انت ماعرفتيش تربى(طب ماتربى انت) , تعالى شوفى اولادك (مهم ولادك انت كمان ),الخخخخخخخخخ. دليل على ان الراجل فاكر ان الدور الى بيلعبه هو العمل والحصول على المال وعلى المراة ان تشاركه هذا الدور بالاضافه الى العمل فى المنزل وتربيه الاولاد.
بجد والله حرام .
انا لا اعمم لان فى رجاله بجد متعاونين وانا شوفتهم واعرفهم ولكن الاغلبيه ............... كدة.
http://laila-eg.blogspot.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Free Web Counter
Free Web Counter